top of page

Når mobilnummeret ditt blir en del av jobben

  • Forfatterens bilde: Jan E. Slåtto-Jensen
    Jan E. Slåtto-Jensen
  • 4. mars
  • 5 min lesing

Når du begynner å jobbe for en ny arbeidsgiver, er det vanlig at mobilnummeret ditt overføres til bedriften. Men hva skjer når du slutter?


Etter å foreløpig ha jobbet i telekombransjen i snart 25 år, har jeg selv opplevd og sett mange tilfeller av uenighet - når det kommer til hvem som skal beholde mobilnummeret når man slutter i en jobb.


Dette er en guide til både arbeidstaker og arbeidsgiver som forklarer hva partene kan gjøre, for å unngå unødvendige konflikter.


ree

I en stadig mer digitalisert verden er mobiltelefonen blitt et uunnværlig verktøy i både arbeidslivet og i det private liv. For mange medarbeidere, betyr dette at deres private mobilnummer ofte blir en integrert del av bedriften de jobber i og jobbhverdagen.


Men hva skjer når rollene snus, og det er på tide å si farvel til arbeidsplassen? Og hvordan kan arbeidsgivere sikre en smidig overgang?


La oss dykke ned i noen viktige vurderinger for både ansatte og arbeidsgivere.



ree

FOR DEG SOM ANSATT


I de aller fleste bedrifter, er det automatikk i og en selvfølge at du får med deg mobilnummeret ditt når du slutter. Men - det finnes alltid noen unntak.


Som nyansatt kan det virke fordelaktig og praktisk å overføre ditt eksisterende mobilnummer til bedriften, men det er viktig å huske at dette også kan skape utfordringer i fremtiden. Derfor er det viktig å ta initiativet til en avtale med arbeidsgiver, så tidlig som mulig i ansettelsesforholdet.


En skriftlig avtale med arbeidsgiveren, bør tydelig definere eierskapet til mobilnummeret. Dette sikrer at du beholder retten til nummeret når arbeidsforholdet avsluttes. 

Her har du en trinnvis guide som du kan følge:


Trinn 1

Vurder nøye før du overfører ditt private mobilnummer til bedriften du jobber for. Tenk langsiktig: Er du komfortabel med at arbeidsgiver bruker ditt private nummer?  Vurder alternativer: Spør arbeidsgiver om du kan få et bedriftsnummer i stedet?

 

Trinn 2

Om du velger å overføre mobilnummeret ditt til arbeidsgiver bør du ta eierskap til nummeret ditt og foreslå en skriftlig avtale med arbeidsgiver, så tidlig som mulig i ansettelsesprosessen. Avtalen må tydelig definere at du eier nummeret og at du skal ha det med deg videre, når du en gang i fremtiden slutter å jobbe for bedriften

 

Trinn 3

Ved avslutning av arbeidsforholdet, bør du senest 14 dager før siste arbeidsdag, be om skriftlig bekreftelse på at nummeret ditt blir tilbakeført til deg. Det vanligste er at nummeret fristilles for overføring, aller senest siste arbeidsdag.


Du bør samtidig velge om du skal overføre nummeret ditt til en ny arbeidsgiver, eller om du kun ønsker å bruke det som et privat nummer. Bestill overføring til ny operatør i god tid før siste arbeidsdag!


Personvern: En avtale med arbeidsgiver bør også regulere hvordan arbeidsgiveren kan bruke og lagre dine personlige data, inkludert samtalehistorikk, SMS og kontakter. Det er mange som bruker webbaserte sentralbordløsninger, CRM og bedriftsinterne mobilapper - hvor det lagres en god del informasjon. 


Vær spesifikk: Sørg for at avtalen er tydelig og detaljert, og at den dekker alle potensielle scenarier. 


Om du føler deg usikker, kan det være lurt å søke juridisk rådgivning eller rådføre deg med en fagforening.

VÆR SÅ GOD - HER HAR DU ET AVTALEUTKAST DU KAN BRUKE

Dersom du sender meg en epost på jan@avtele.no - kan jeg sende deg en "standard avtale" som inneholder de aller viktigste tekstene, som sikrer deg den fleksibiliteten du ønsker og at du hele tiden har eierskapet til mobilnummeret ditt.


ree

FOR DEG SOM ARBEIDSGIVER


Det er viktig og svært fordelaktig å bygge en bærekraftig løsning. Å integrere ansattes private mobilnummer i bedriftens systemer kan virke effektivt på kort sikt, men det kan også skape komplikasjoner når ansatte slutter. Kan en bedre løsning være å tilby den nyansatte et av bedriftens egne mobilnumre?


Alle medarbeidere som begynner å jobbe for deg, har en forventing til at deres private mobilnummer skal følge dem videre - når de en gang i fremtiden skal videre til en ny arbeidsgiver.


Om den nyansatte foreslår en skriftlig avtale, som sikrer at eierskapet forblir hos medarbeideren om vedkommende velger å slutte - bør du akseptere dette.


Fordelene med bedriftseide numre


Om du heller tilbyr nyansatte et bedriftseid telefonnummer, sikrer du at viktige kontakter og kunder ikke går tapt når ansatte slutter. Du vil naturligvis helst unngå at kunder fortsetter å kontakte en tidligere ansatt, som i enkelte tilfeller kan føre til kundeflukt.


De aller fleste mobiltelefoner idag, har mulighet for 2stk SIM-kort, slik at medarbeideren kan bruke sitt private- og bedriftsmobilnummeret fra den samme telefonen. 

Bedriftseide numre gir et mer profesjonelt inntrykk og styrker bedriftens merkevare.  Jo lenger en medarbeider har jobbet hos deg, jo større er sjansen for at vedkommende sitt mobilnummer er lagret i kunders og leverandørers kontaktlister, på deres mobiltelefoner osv.


Et annet svært viktig argument for å bruke bedriftseide numre, er at bedriften din har bedre kontroll over data og informasjon som er knyttet til mobilnummeret.  Lag en skriftlig avtale som regulerer hvordan medarbeideren kan benytte telefonnummeret. Ta kontakt med meg på jan@avtele.no om du ønsker å få tilsendt et avtaleutkast.


Viktige vurderinger


Velg en mobilløsning som er skalerbar og som kan integreres med bedriftens eksisterende systemer. Det er også viktig å tenke sikkerhet og dekning.


Vurder å tilby ansatte en bedriftsmobiltelefon med et eget nummer. Implementer et system for videresending av samtaler og meldinger når ansatte slutter. Informere kunder og samarbeidspartnere om eventuelle endringer i kontaktinformasjon.

Ved å ta disse vurderingene på alvor, kan både ansatte og arbeidsgivere sikre en smidig og problemfri overgang når mobilnummeret er blitt en del av jobben.


Vurder hvilken mobiloperatør som tilbyr den beste løsningen, basert på de spesifikke behovene bedriften og medarbeiderne dine har.
ree

Unifon tilbyr moderne og markedsledende løsninger, med norges desidert beste dekning (Telenor), som gjør det enkelt for deg som arbeidsgiver å ha full kontroll. Med bl.a. "Fakturakontroll" og løsninger for å skille jobbrelatert- og privat forbruk, automatiske lønnstrekk osv - er du sikret en problemfri telefonihverdag.


Som stolt Unifon-forhandler kan jeg tilby bedriften din en personlig oppfølging, som vil føre til at du kan bruke tiden på noe annet. Jeg vil passe på, vedlikeholde og videreutvikle telefoniløsningen deres.. Kontakt meg gjerne for en uforpliktende prat og demonstrasjon på hva jeg kan gjøre for din bedrift!


Jan E. Slåtto-Jensen - Daglig leder "AV & Telefoni"
Jan E. Slåtto-Jensen - Daglig leder "AV & Telefoni"

OPPSUMMERING


Jeg håper du nå, enten som arbeidstaker eller arbeidsgiver, har fått noen ideer på hvordan du best mulig sikrer dine og bedriftens interesser.


Om jeg skulle anbefalt den aller beste løsningen - så er det definitivt at alle arbeidsgivere heller bør tilby og utstyre sine medarbeidere med bedriftseide mobilnumre og ikke lenger overføre private numre inn i bedriften.


Det vil føre til en betydelig enklere og sikrere fremtid, både for bedriften og arbeidstakeren.


Legg gjerne igjen en kommentar eller ta kontakt med meg på nr 96006666 eller jan@avtele.no

Comments


AV & Telefoni logo

Tlf.: +47 488 488 10

Vollen Marina 9
1390 VOLLEN

ABONNER

Abonner på nyheter og oppdateringer fra oss.

Takk for påmeldingen!

© 2025 AVtele.no

  • LinkedIn
  • Facebook
bottom of page