Optimal drift av dine Yealink møterom – med skreddersydd skytjeneste
- Jan E. Slåtto-Jensen
- 17. aug.
- 3 min lesing
Har bedriften din #Yealink på møterommene? Da bør du lese videre!
I en stadig mer hybrid arbeidshverdag er det helt avgjørende at møteromsteknologi fungerer optimalt – hver eneste dag. For virksomheter i Norge som allerede benytter Yealink møteromssystemer, tilbyr vi nå en kraftfull tjeneste som gir stor verdig for din bedrift:
Vi registrerer Yealink-møterommene dine i en sikker skytjeneste - som gir full kontroll, støtte og drift, som vi tar det fulle ansvaret for

Hva tilbyr tjenesten?
Ved å registrere bedriftens Yealink-enheter i Yealink sin skytjeneste via oss, får både bedriften din og vi tilgang til en "one‑stop" plattform for:
Fjernstyring og feilsøking: Vi diagnostiserer og kontrollerer møteromssystemene via fjernstyring, uten behov for fysisk tilstedeværelse.
Automatiske firmware- og ressursoppdateringer: Vi oppdater enhetene enten samlet eller hver for seg og planlegger oppgaver utenom arbeidstid – for minimal forstyrrelse i virksomhetens arbeidsflyt på dagtid
Sanntids overvåking og alarmer: Vi får varsler i sanntid, ved avvik som for eksempel dårlig samtalekvalitet, offline-enheter, feilet firmwareoppdatering, lavt batteri på trådløse mikrofoner, med mer. Varslene sendes via e‑post, så både vi og den interne IT‑ansvarlige i bedriften din alltid er informert
Oversiktlig dashboard: Vi ser og har oversikt over alle enheter, status, firmware-versjoner, lyd- og bildeanalyser og alarmer – filtrer etter rom, avdeling eller modell
Skalerbarhet og gruppering: Vi kan organisere etter lokasjon, avdeling eller funksjon – og håndterer enheter i grupper etter behov
Sikkerhet i høysetet: Plattformen bygger på Microsoft Azure, med støtte for ISO 27001, GDPR, SOC 2 Type II og sterk TLS-basert kryptering

Hvorfor velge oss til dette?
Lang erfaring: Vi har daglig drevet denne type tjeneste for mange bedrifter, store og små, i snart 10 år. Vi er i tillegg sertifisert hos bl.a. Yealink og har tatt alle tilgjengelige opplæringer og sertifiseringer
Proaktiv drift og vedlikehold: Vi benytter skytjenesten til å overvåke, oppdatere og umiddelbart reagere på alarmer – før det utvikler seg til brukersynlige problemer
Redusert behov for fysisk support: Med fjernstyring og automatisert vedlikehold sparer vi tid – og dere reduserer driftskostnader og frustrasjon
Raskere gjenoppretting og bedre brukeropplevelse: Ved å drive proaktivt vedlike, reduserer vi antall driftstanser for våre kunder. Det gir færre irritasjonsmomenter – og mer fokus på det som virkelig teller: produktive møter!

Et tenkt scenario i praksis
Se for deg at du har mellom 5-10 møterom, som daglig er i drift til viktige møter med både leverandører, kunder og andre samarbeidspartnere. Det er naturligvis svært høy prioritet på at møterommene alltid fungerer optimalt.
Mandag morgen kl. 0830 får du høre fra en frustrert medarbeider at ett av møterommene ikke fungerer. Noen minutter senere, får du samme meldingen fra andre - som har forsøkt å starte et møte i et annet rom.
Etter nærmere undersøkelser viser det seg at det var en firmware-oppdatering, som automatisk startet lørdag kveld kl. 21:35, som hadde feilet og dermed påførte driftsstans i alle møterommene.
Gjennom vår tjeneste, ville følgende skjedd:
Som standard, slår vi av "automatisk oppdatering" av firmware, fordi vi som leverandør ønsker å ha kontrollen over dette - nettopp for å unngå slike situasjoner. Vi har erfaring med at dette er den beste løsningen for å unngå driftsstans og uheldige situasjoner.
Om vi allikevel ser for oss at hendelsen hadde skjedd, på vår vakt, ville følgende skjedd:
Møterommene hadde varslet oss, om at firmware-oppdateringene hadde feilet. Vi får alarmen i sanntid og starter umiddelbart feilsøking, selvom det er helg (eller om klokken hadde vært 20:30 på kvelden en hverdag)
Vi hadde gjenopprettet møterommene til forrige firmware-versjon og funnet årsaken til at den nye oppdateringen feilet. Da ville brukerne av møterommene mandag morgen, ref det tenkte scenarioet ovenfor, ikke opplevd systemfeil og de kunne ha gjennomført møtene sine
Den nye firmware-oppdateringen som feilet, ville vi manuelt og kontrollert forsøkt å rulle ut, utenom arbeidstid for å ikke forstyrre den daglige driften til kunden
Etter at ny firmware vellykket hadde blitt installert, ville vi utført systemtester for å bekrefte at alt er klart til bruk og uten feil


Om du syns dette høres interessant ut - gjør følgende:
Kontakt meg på 96006666 eller send en epost til jan@avtele.no
Jeg sender deg et konkret tilbud og forslag til avtale
Etter avtaleinngåelse iverksetter vi registrering av møterommene dine i skytjenesten
Vi utfører en kontroll og systemtest av alle rom, slik at vi vet at alt fungerer optimalt og ihht våre standarder
Vi setter opp grupper, konfigurasjoner og alarmer etter dine behov
Vi tar ansvaret for drift og support – proaktivt, effektivt og problemfritt i hele avtaleperioden
Som sertifisert Yealink-partner og over 20 års bransjeerfaring, er du i trygge hender hos oss.
Jeg ønsker deg hjertelig velkommen som ny kunde!
Beste hilsen,
Jan



Kommentarer